fbpx

STATUT

 Szkoły Policealnej nr 1

 w Tarnowskich Górach

ul. Opolska 26

  
Stan prawny na dzień 29.11.2005 r.

 

 

I.    PODSTAWY PRAWNE

 

§ 1

1.   Funkcjonowanie szkoły opiera się w szczególności na następujących aktach prawnych:

a)     ustawie z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (tj. Dz.U. nr 67 z 1996 r. poz. 329 z późn. zm.),

b)     ustawie z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz.U. nr 12 z 1999 r. poz 96 z póź. zm.),

c)     ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. nr 142 z 2001 r. poz 1592),

d)     ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 15 z 2003 r.  poz. 148 z późn. zm.)

 

II. GÓLNE INFORMACJE O SZKOLE

 

§ 2

Szkoła nosi nazwę Szkoła Policealna nr 1 i wchodzi w skład Zespołu Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej – Curie w Tarnowskich Górach przy ul. Opolskiej 26.

 

§ 3

1.   Szkoła jest publiczną szkołą policealną. Nauka w szkole odbywa się w systemie dziennym

2.   Organem prowadzącym szkołę jest Rada Powiatu w Tarnowskich Górach.

3.   Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Katowicach.

4.   Szkoła jest prowadzona w formie stacjonarnej.

5.   Szkoła używa pieczęci:

Zespół Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących

im. Marii Skłodowskiej – Curie

Szkoła Policealna nr 1

42-600 Tarnowskie Góry

ul. Opolska 26

6.   Obsługę finansowo ekonomiczną prowadzi i za nią odpowiada Zespół Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach.

7.   Szkoła kształci w zawodzie: technik terapeuta i opiekun w domu pomocy społecznej.

Kierunki kształcenia wybiera dyrektor po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty, Powiatowej Rady Zatrudnienia, po konsultacjach z Radą Pedagogiczną i w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

8.   Zajęcia lekcyjne odbywają się w siedzibie szkoły z wyjątkiem przypadków wynikających z planów nauczania (praktyka zawodowa) oraz programów nauczania poszczególnych przedmiotów.

9.   Praktyka zawodowa uczniów szkoły odbywa się w zakładach pracy na podstawie umowy zawartej pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących, a kierownikiem zakładu pracy.

 

III.CELE I ZADANIA SZKOŁY

 

§ 4

Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty  oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.

W szczególności:

1.      W zakresie funkcji kształcącej:

a)       umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

b)       umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;

c)       kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji tych celów;

d)       sprawuje opiekę nad słuchaczami, stosownie do ich potrzeb oraz możliwości personalnych, materialnych i finansowych szkoły;

e)       umożliwia w oparciu o odpowiednie przepisy działalność innowacyjną i eksperymentalną.

2.      W zakresie funkcji wychowawczej

a)     umożliwia słuchaczom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, w duchu integracji europejskiej;

b)     udziela słuchaczom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w formie doradztwa realizowanego przez nauczycieli, wychowawców, szkolną służbę zdrowia oraz organizowanie spotkań z pracownikami poradni pedagogiczno-psychologicznej i lekarzami specjalistami;

c)     sprawuje opiekę nad słuchaczami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły poprzez pomoc zorganizowaną przez wychowawców i samorządy klasowe w celu rozwiązania tychże problemów.

3.      W zakresie funkcji opiekuńczej:

a)      wykonuje zadania opiekuńcze z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:

–         sprawuje opiekę nad słuchaczami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,

–         sprawuje opiekę nad słuchaczami podczas zajęć poza terenem szkoły, a także w czasie wycieczek organizowanych przez szkołę,

–         nauczyciele pełnią dyżury na terenie szkoły zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrekcję;

b)     sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi słuchaczami, a zwłaszcza:

–         słuchaczami z zaburzeniami rozwoju, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,

–         słuchaczami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna.

 

§ 5

Szkoła realizuje swe cele poprzez:

1)     sposoby określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;

2)     pracę nauczycieli wychowawców – opiekunów klas;

3)     działalność członków zespołu kierowniczego szkoły;

4)     działalność pozostałych członków Rady Pedagogicznej;

5)     uczestnictwo uczniów w imprezach określonych w corocznym planie pracy szkoły, organizowanych przez szkoły poza systemem klasowo-lekcyjnym.

 

§ 6

Zadania opiekuńcze szkoły uwarunkowane są przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Rozporządzeniu MENiS  z 31.12.2002 r. (Dz U nr 6 poz. 69 z 2003 r. )

Ponadto:

1)     za całość spraw związanych z realizacją zadań opiekuńczych odpowiedzialny jest dyrektor szkoły,

2)     opiekę nad słuchaczami przebywającymi w szkole na zajęciach obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący te zajęcia (wyznaczony na podstawie arkusza organizacyjnego, księgi zastępstw lub polecenia ustnego dyrekcji szkoły);

3)     opiekę nad młodzieżą przebywającą w czasie zajęć lekcyjnych poza szkołą, sprawuje wyznaczony przez dyrekcję szkoły nauczyciel, wyznaczony nauczyciel powinien potwierdzić  powyższy fakt;

4)     opiekę nad młodzieżą w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę sprawują: kierownik wycieczki i nauczyciele opiekunowie (na podstawie własnej deklaracji zawartej w karcie zgłoszenia wycieczki);

Obowiązkiem kierownika wycieczki jest:

–         zapewnienie bezpieczeństwa uczestników wycieczki,

–         prawidłowa realizacja planu wycieczki,

Kierownik i opiekunowie wycieczki dbają o przestrzeganie zasad współżycia w grupie, o kulturalne zachowanie i przestrzeganie dyscypliny u8czestników wycieczki.

Zgody na wyjazd udziela dyrektor lub zastępca dyrektora szkoły.

5)     dyrektor szkoły wyznacza nauczycieli lub ich zastępców pełniących dyżury w szkole określając jednocześnie czas i miejsce pełnienia dyżuru;

6)     dyrektor szkoły wyznacza dyżury członków kadry kierowniczej na czas jego nieobecności w szkole;

7)     opiekę nad słuchaczami  wymagającymi indywidualnej pomocy sprawuje zastępca dyrektora szkoły i wychowawca odpowiedniej klasy;

8)     szkoła sprawuje szczególną opiekę nad słuchaczem  niepełnosprawnym, o ile stan jego zdrowia umożliwia kontynuację nauki w szkole. Formę opieki ustala, w porozumieniu ze słuchaczem, lekarzem opiekującym się słuchaczem  i w oparciu o odrębne przepisy, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

 

§ 7

1.      Dyrektor szkoły powołuje i odwołuje nauczyciela, który opiekuje się w sposób szczególny jednym oddziałem szkolnym. Nauczyciel ten dalej zwany jest wychowawcą.

2.      Na wniosek słuchaczów dyrektor szkoły może zmienić wychowawcę danego oddziału.

3.      Od decyzji dyrektora słuchacze, a także nauczyciele wychowawcy mogą się odwołać do Rady Pedagogicznej szkoły.

4.      Uchwała Rady Pedagogicznej w tej sprawie jest ostateczna.

5.      Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok  nauczania. W uzasadnionych przypadkach spowodowanych sytuacją kadrową szkoły, zmiana wychowawcy może nastąpić w toku nauki szkolnej.

 

IV.ORGANY  SZKOŁY

 

§ 8

1.   Organami szkoły są:

1)  dyrektor szkoły

2)  rada pedagogiczna

3)  szkolna komisja ds. pomocy materialnej.

 

§ 9

1.      Dyrektorem szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego jest dyrektor Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

2.      Zakres kompetencji, prawa i obowiązki dyrektora szkoły określa Statut Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

 

§ 10

1.      Rada Pedagogiczna Szkoły działa w ramach Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

2.      Zakres uprawnień i kompetencji rady pedagogicznej określa Statut Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

 

V.ORGANIZACJA SZKOŁY

 

§ 11

Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.

 

§ 12

Zajęcia w ramach kształcenia w zawodach realizowanych przez szkołę, stanowiące realizację podstaw programowych ustalonych dla danego zawodu, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole powinna wynosić co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.

 

§ 13

Zajęcia realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być organizowane w zespołach, których liczebność uzgodniona jest z organem prowadzącym.

 

§ 14

W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w zawodach oraz realizowane w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Zespołem Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących a daną jednostką.

 

§ 15

Do realizacji celów statutowych szkoła posiada bazę określoną w statucie Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

 

§ 16

1.   Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2.   Arkusz organizacyjny  Szkoły Policealnej nr 1  jest częścią arkusza organizacyjnego Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3.   Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

§ 17

1.      Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.

2.      Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3.      W trakcie trwania zajęć lekcyjnych wyznacza się jedną dłuższą przerwę przeznaczoną na posiłek.

 

§ 18

1.      Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność:

1)     prowadzenia przez uczniów ćwiczeń z przedmiotów zawodowych, w których nazwie występuje określenie: pracownia, laboratorium, ćwiczenia, bądź z innych przedmiotów zawodowych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń),

2)     prowadzenia praktycznej nauki zawodu (zajęć praktycznych): zasady podziału klas na grupy na tych zajęciach określają odrębne przepisy.

2.      Liczebność grup i ilość zajęć prowadzonych w grupach dostosowuje się do specyfiki i kształcenia zawodowego, a szczególnie do wymagań w zakresie użytkowania urządzeń i przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy.

3.      Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są  w grupach liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów  oddzielnie z chłopcami i dziewczętami. W przypadku małej liczby dziewcząt lub chłopców należy tworzyć grupy międzyklasowe lub międzyoddziałowe.

4.      Zajęcia z technologii informacyjnej prowadzi się w grupach umożliwiających efektywną realizację programu nauczania (12 – 15 uczniów).

5.      Niektóre zajęcia obowiązkowe (praktyczna nauka zawodu, nauczanie języków obcych, wychowania fizycznego) koła zainteresowań, zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone:

a)     w grupach międzyoddziałowych,

b)     w formie wycieczek i wyjazdów,

c)     czas trwania tych zajęć ustala się zgodnie z § 17 pkt 2 i 3.

 

§ 19

Liczba uczestników kół i zainteresowań  oraz innych zajęć, innych zajęć nadobowiązkowych,  finansowanych z budżetu szkoły, nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.

 

§ 20

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych, kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
 

§ 21

1.   Szkoła zatrudnia nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

2.   Zasady zatrudniania w szkole nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

3.   Obowiązki i zadania nauczycieli oraz innych pracowników określa zakres czynności ustalony przez dyrektora szkoły.

 

§ 22

1.   Przewiduje się możliwość tworzenia stanowiska wicedyrektora jeżeli szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów.

2.   Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

 

 § 23

1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy.

2.      Nauczyciel odpowiedzialny jest za:

1)     życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy;

2)     prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3)     powierzony mu sprzęt i pomoce dydaktyczne,

4)     wspieranie rozwoju psychofizycznego słuchaczy,

5)     bezstronne i obiektywne traktowanie słuchaczy,

6)     udzielanie pomocy słuchaczom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

7)     doskonalenie własnego warsztatu pracy.

 

§ 24

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania  uwzględniającego, w którym kształcą się słuchacze danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

 

§ 25

1.      Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przed dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.

2.      Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

1)     zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

2)     wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,

3)     organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

4)     współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

5)     wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

6)     wybór programów nauczania dla zawodu.

3. Zespoły, o których mowa w pkt. 1 mogą pracować wspólnie z analogicznymi zespołami utworzonymi w pozostałych szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących.

 

 

 § 26

1.      Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami, a w szczególności:

1)     tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2)     inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych słuchaczy,

3)     podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole słuchaczy, pomiędzy słuchaczami oraz innymi członkami społeczności szkolnej,

4)     realizowanie zadań wynikających z planu pracy szkoły.

2.      Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

1)     otacza opieką każdego wychowanka stosownie do potrzeb i zaistniałej sytuacji wychowawczej;

2)     planuje i organizuje wspólnie ze słuchaczami różne formy życia zespołowego,

3)     współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie  uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu słuchaczy, a także wobec tych, którzy potrzebują indywidualnej opieki (dotyczy to zarówno słuchaczy szczególnie uzdolnionych, jak i słuchaczy  z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);

4)     współpracuje z zastępcą dyrektora szkoły i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień słuchaczy. Organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

5)     Podejmuje decyzję o usprawiedliwieniu nieobecności ucznia na podstawie oświadczenia słuchacza bądź zaświadczenia lekarskiego. Zaświadczenie lub oświadczenie nie ogranicza wychowawcy w swobodzie podejmowania decyzji.

3.      Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy innych właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych

 

 

VII. UCZNIOWIE SZKOŁY

 

§ 27

Do szkoły uczęszcza w zasadzie młodzież w wieku od 19 do 24 lat. W szczególnych przypadkach górna granica wieku może być podwyższona na podstawie decyzji dyrektora.

 

§ 28

1.   O przyjęcie do pierwszej klasy ubiegać się mogą absolwenci szkoły średniej, którzy w wyznaczonym terminie złożą wymaganą dokumentację:

– podanie,

– świadectwo ukończenia szkoły średniej,

– świadectwo zdrowia,

– zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie,

– 2 fotografie,

Dodatkowo:

– inne dokumenty potwierdzające osiągnięcia,

– opinie lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej

 

§ 29

O przyjęciu do klas pierwszych szkoły decyduje wynik postępowania szkolnej komisji rekrutacyjnej. Ze swoich prac szkolna komisja rekrutacyjna sporządza protokół zatwierdzany przez  dyrektora szkoły.

Szkolna komisja rekrutacyjna działa w oparciu o przepisy wykonawcze do art. 22 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Systemie Oświaty i na podstawie Regulaminu Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej. Przewodniczącego i członków szkolnej komisji rekrutacyjnej powołuje dyrektor szkoły.

 

§ 30

1.      Słuchacz ma prawo:

1)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)     opieki wychowawczej i warunków w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemowy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania swojej godności,

3)     korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

4)     życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

5)     swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także tolerancji światopoglądowej i religijnej jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

6)     rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

7)     korzystania, za zgodą dyrekcji, z urządzeń szkolnych poza godzinami lekcyjnymi pod opieką nauczyciela,

8)     korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,

9)     wykorzystania w pełni czasu na wypoczynek (przerwy międzylekcyjne, ferie),

10)przeniesienia do innej szkoły,

11)w przypadku naruszenia praw słuchacz ma prawo do wniesienia skargi do wychowawcy klasy, dyrektora szkoły, organu nadzorującego szkołę.

2.      Słuchacz ma obowiązek:

1)     zdobywania wiedzy i rozwijania swoich umiejętności zgodnie z programem nauczania,

2)     regularnego uczęszczania do szkoły,

3)     brania udziału w życiu szkoły,

4)     przestrzegania przepisów BHP,

5)     przestrzegania regulaminu obowiązującego w poszczególnych pracowniach i bibliotece szkolnej i innych wewnątrzszkolnych regulaminów,

6)     dbania o mienie szkoły,

7)     respektowania zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

 

VIII. NAGRODY   I   KARY

 

§ 31

1.      Społeczność szkolna nagradza słuchacza za:

a)     rzetelną naukę i pracę społeczną,

b)     wzorową postawę,

c)     wybitne osiągnięcia w nauce i sporcie,

d)     dzielność i odwagę.

2.      Słuchacze mogą być nagradzani:

a)     pochwałą dyrektora szkoły w obecności zespołu klasowego,

b)     pochwałą dyrektora szkoły w obecności uczniów całej szkoły,

c)     nagrodą rzeczową.

3.      Z wnioskiem o nagrodę mogą wystąpić: każdy nauczyciel, organizacje młodzieżowe działające na terenie szkoły.

4.      Nagrody rzeczowe przyznaje rada pedagogiczna.

5.      Nagrody rzeczowe wręczane są słuchaczom na uroczystościach szkolnych.

6.      Słuchacze szkoły mogą być nagradzani przez władze oświatowe oraz instytucje i organizacje pozaszkolne.

7.      Społeczność szkolna karze słuchacza za:

a)     nieprzestrzeganie postanowień, przepisów i regulaminów szkolnych,

b)     zachowanie nie licujące z godnością słuchacza szkoły.

8.      Słuchacze karani są:

a)     upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w obecności zespołu klasowego,

b)     upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w obecności całej społeczności szkolnej,

c)     zawieszeniem prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,

d)     przeniesieniem do innej szkoły,

e)     skreśleniem z listy słuchaczy.

9.      Dyrektor ma prawo skreślić z listy uczniów za:

a)     lekceważenie obowiązków szkolnych,

b)     nieusprawiedliwione nieobecności (minimum 2 x liczba godzin tygodniowo w semestrze),

c)     handel narkotykami,

d)     picie alkoholu na terenie szkoły i podczas imprez szkolnych,

e)     palenie papierosów na terenie szkoły i podczas imprez szkolnych,

f)      kradzieże,

g)     stosowanie przemocy wobec innych,

h)     chuligaństwo i wandalizm.

10. Wykonanie kary  może zostać zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż jeden semestr) jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub wychowawcy klasy.

11. Kara dotycząca skreślenia z listy słuchaczy musi być zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną szkoły.

12. Słuchacz ma prawo odwołania się od wymierzonej mu kary:

a)     jeśli była wymierzona przez dyrektora szkoły do Rady Pedagogicznej,

b)     w szczególnych przypadkach do  Kuratorium Oświaty.

13. Wszelkie zaistniałe sprawy wewnątrzklasowe powinny być rozstrzygane wewnątrz zespołu klasowego.

14. Przed podjęciem decyzji o ukaraniu słuchacza słuchacz powinien być poinformowany o przysługujących mu prawach.

 

 

IX.             POMOC MATERIALNIA DLA SŁUCHACZY

 

§ 32

1.      Formami pomocy materialnej świadczonej z budżetu szkoły są:

a)     stypendium socjalne

b)     stypendium za wyniki w nauce

c)     refundacja opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot,

d)     zasiłek losowy,

2.      Słuchaczowi może być przyznane więcej niż jedno świadczenie.

 

 

 

§ 33

1.      Stypendium socjalne w pełnej wysokości stanowi dwukrotność zasiłku rodzinnego.

2.      Stypendium socjalne w częściowej wysokości stanowi  od 30% – 80% stypendium w pełnej wysokości.

3.      Słuchacz w zależności od sytuacji materialnej może otrzymać stypendium w pełnej lub częściowej wysokości.

4.      Stypendium przyznaje się na rok szkolny i jest wypłacane co miesiąc z góry.

 

§ 34

1.      Stypendium za wyniki w nauce stanowi dwukrotność zasiłku i jest wypłacane jednorazowo po semestrze, za który zostało przyznane.

 

§ 35

1.      Refundacja opłat za wyżywienie w stołówce prowadzonej przez inny podmiot odbywa się na podstawie umowy zawartej z dyrektorem szkoły i równa jest wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie.

 

§ 36

1.      Zasiłek losowy przyznaje się uczniowi, który przejściowo znalazł się w trudnej sytuacji materialnej.

2.      Zasiłek losowy może być przyznany w formie pieniężnej bądź materialnej.

3.      Zasiłek losowy nie może być większy niż pięciokrotność zasiłku rodzinnego.

 

§ 37

1.      Świadczenie wymienione w § 32 pkt 1 lit. a – d przyznaje szkolna komisja ds. pomocy materialnej na wniosek słuchacza lub nauczyciela zatrudnionego w szkole.

2.      Komisję powołuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

3.      Z prac komisji sporządza się protokół.

4.      Uchwałę komisji zatwierdza dyrektor szkoły.

 

 

X.                 ZASADY  WEWNĄTRZSZKOLNEGO  OCENIANIA

 

§ 38

W szkole funkcjonuje Regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy opracowany na podstawie przepisów wykonawczych do Ustawy o systemie oświaty.

 

§ 39

 

OGÓLNE ZASADY OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA, SKALA  OCEN

 

Sporządzono na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o systemie oświaty.

 

R O Z D Z I A Ł   I

Przedmiot regulaminu

 1. Regulamin niniejszy dotyczy zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy szkoły ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania w danym kierunku kształcenia.

         

Ocenianie. Cel. Zakres. Skala ocen

 2.1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych słuchaczy polega na: rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz na formułowaniu oceny.

 2.2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a)     poinformowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

b)     pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

c)     motywowanie słuchacza do dalszej pracy,

d)     dostarczenie nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach słuchacza,

e)     umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

3.1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a)     ocenianie bieżące pracy ucznia,

b)     klasyfikację semestralną,

c)     przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

d)     przeprowadzenie egzaminów poprawkowych.

3.2. Ocenianie  w pkt 3.1 lit. a  przeprowadza się wg skali:

 

1

1,5

2

2,5

3

3,5

4

4,5

5

5,5

6

ndst

+ndst

dop

+dop

dst

+dst

db

+db

bdb

+bdb

cel

 

Oceną negatywną jest ocena: 1 (niedostateczny).

3.3. Ocenianie wymienione w pkt 3.1 lit. b, c, d przeprowadza się wg skali:

 

Niedostateczny

ndst

1

Dopuszczający

dop

2

Dostateczny

dst

3

Dobry

db

4

Bardzo dobry

bdb

5

Celujący

cel

6

 

Oceną negatywną jest ocena niedostateczna. Oceny powyższe w pełnym brzmieniu słownym do dokumentacji szkolnej wpisuje wychowawca.

 

Cel oceniania bieżącego

4. Ocenianie bieżące ma na celu:

a/ weryfikowanie efektów pracy słuchacza  i nauczyciela,

b/ stawianie bieżącej diagnozy edukacyjnej.

 

Ocena klasyfikacyjna

5.1. Ocena klasyfikacyjna (semestralna) ma na celu podsumowanie osiągnięć edukacyjnych słuchacza  w danym semestrze.

5.2. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią ocen bieżących.

5.3. Oceny bieżące w różnym stopniu mogą wpływać na ocenę klasyfikacyjną.

5.4. Ocenę klasyfikacyjną wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, a w przypadku praktyk zawodowych osoba pełniąca obowiązki kierownika praktycznej nauki zawodu najpóźniej na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną.

5.5. Ocena klasyfikacyjna niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

  5.6. Na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej wychowawcy klas na podstawie wniosków nauczycieli informują słuchaczy o ocenach cząstkowych i o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej. Informację tę słuchaczowi przekazuje ustnie wychowawca klasy.

  5.7. Informacja, o której mowa w pkt. 5.6, nie podaje oceny ostatecznej.

Informacja o wymaganiach edukacyjnych

6.1. Nauczyciele na początku każdego roku informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizacji programu nauczania i formach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem minimalnych wymagań na ocenę pozytywną oraz o zasadach wystawiania oceny klasyfikacyjnej i roli, jaką pełnią przy jej wystawianiu oceny cząstkowe.

6.2. Realizację dyrektywy zawartej w pkt. 6.1. nauczyciele odnotowują w dzienniku lekcyjnym.

        

Jawność ocen. Wgląd do prac kontrolnych

7.1. Oceny są jawne. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne słuchacz otrzymuje do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.

   7.2. Na prośbę słuchacza nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia

8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez słuchacza w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

Zwolnienie z wychowania fizycznego

9.1.W uzasadnionych przypadkach słuchacz może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

 9.2. Decyzję o zwolnieniu słuchacza z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, wskazując jednocześnie formę zwolnienia z wychowania fizycznego.

 9.3. W przypadku zwolnienia słuchacza z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się: „zwolniony", zamiast oceny klasyfikacyjnej.

 

Egzamin sprawdzający

10.1.W przypadku gdy słuchacz wnosi o dodatkowe sprawdzenie jego wiedzy i umiejętności związane z ustaleniem oceny klasyfikacyjnej rocznej, dyrektor szkoły powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego.

10.2. Wniosek słuchacza powinien być złożony na 5 dni przed konferencją klasyfikacyjną i może dotyczyć tylko jednej oceny.

10.3. Egzamin przeprowadza komisja w składzie: przewodniczący – przedstawiciel kadry kierowniczej, egzaminator –         nauczyciel uczący danego przedmiotu, członek komisji- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

10.4. Egzamin kończy się: utrzymaniem ustalonej oceny, obniżeniem lub jej podwyższeniem oceny zgodnie z wynikiem egzaminu.

10.5. Egzamin przeprowadza się przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.

10.6. Wynik egzaminu jest oceną klasyfikacyjną w rozumieniu niniejszego regulaminu.

   10.7. Z egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół dołączany do arkusza  ocen słuchacza .

Egzamin klasyfikacyjny

11.1. Słuchacz może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności słuchacza na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 11.2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 11.3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

 11.4. Ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną klasyfikacyjną ucznia.

 

Tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego

12.1. Do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie: przedstawiciel kadry kierowniczej jako przewodniczący, nauczyciel uczący w danej klasie danego przedmiotu jako egzaminator pierwszy, nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminator drugi.

 12.2. Egzamin składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

 12.3. W szkole zawodowej egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, pracowni terapii zajęciowej lub innych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń, ma formę zadań praktycznych.

12.4. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace słuchacza  i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach.

12.5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu ze słuchaczem i nauczycielem danego przedmiotu nie później niż przed rozpoczęciem kolejnego semestru nauki.

  12.6. Słuchacz, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

    12.7. Słuchacz, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego z przyczyn nie usprawiedliwionych otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Warunki promocji

13.1 Słuchacz, który otrzymał oceny klasyfikacyjne pozytywne ze wszystkich przedmiotów objętych planem nauczania, otrzymuje promocje na semestr programowo wyższy bądź kończy szkołę.

13.2. W stosunku do słuchacza, który nie spełnił warunku, o którym mowa w pkt. 13.1., dyrektor szkoły występuje do Rady Pedagogicznej z wnioskiem o skreślenie z listy słuchaczy.

13.3. Wyniki klasyfikacji zatwierdza Rada Pedagogiczna w formie uchwały.

Egzamin poprawkowy

14.1. Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

14.2  Do egzaminu poprawkowego stosuje się odpowiednio przepisy pkt.12.6 i 12.7.

14.3. Ponadto:

a/ nauczyciel, o którym mowa w pkt. 12.1., może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własna prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

b/ termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły

R O Z D Z I A Ł   II

 

Postanowienia końcowe

15.1. Od ocen wystawionych zgodnie z postanowieniem niniejszego regulaminu nie przysługuje odwołanie.

15.2. W przypadku stwierdzenia wystawienia oceny z naruszeniem regulaminu słuchaczowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od wystawienia kwestionowanej oceny.

15.3. W sytuacji, o której mowa w pkt.15.2., dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie: przedstawiciel kadry kierowniczej – przewodniczący, przedstawiciel Rady Pedagogicznej – członek komisji celem zbadania skargi Komisja może wnioskować o anulowanie danej oceny w przypadku potwierdzenia się zasadności skargi, w przeciwnym wypadku skargę oddala się. Decyzja komisji musi być uzasadniona pisemnie. Z postępowania komisji sporządza się protokół.

15.4. W przypadku anulowania oceny słuchaczowi przysługuje egzamin sprawdzający na zasadach określonych w punkcie 10.

16. Wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów, kryteria ocen z przedmiotów ustalają zespoły metodyczne.

 

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 40

Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 41

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 42

Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

 

X. ZMIANY  STATUTU

 

§ 43

1.      Propozycje zmian do statutu zgłaszać mogą: dyrektor, rada pedagogiczna.

2.      Zmiany w statucie szkoły uchwala Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących po zasięgnięciu opinii pozostałych organów szkoły.

 

§ 44

 

Wszyscy pracownicy Zespołu i słuchacze zostają zapoznani z postanowieniami niniejszego Statutu:

1.        nauczyciele na posiedzeniu Rady Pedagogicznej

2.        pracownicy nie będący nauczycielami – na zebraniu pracowniczym

3.        słuchacze  – na pierwszym w danym roku szkolnym spotkaniu z wychowawcą.

 

§ 45

Statut Zespołu znajduje się w bibliotece szkolnej i jest udostępniany na życzenie wszystkich zainteresowanych stron.

 

§ 46

Statut obowiązuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej nr 147/TCH/05 z dnia 29.11. 2005 r.

Skontaktuj się z nami:

ul. Opolska 26
42-600 Tarnowskie Góry
e-mail: zschmio@o2.pl
tel. 32 285 52 34
 
Skip to content