Regulamin rekrutacji uczestników do projektu
„Praktyki zagraniczne gwarancją europejskiego poziomu nauczania”
nr FERSVET-2022-1-PL01-KA122-VET-000072669
§ 1
Przepisy ogólne
1. Projekt pt. „Praktyki zagraniczne gwarancją europejskiego poziomu nauczania” jest realizowany przez Zespół Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach, zwany dalej organizacją wysyłającą bądź szkołą, działającą w partnerstwie z firmą ECTE (European Centre in Training for Employment) mającą siedzibę w Grecji, zwaną dalej organizacją przyjmującą.
2. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027. Projekt jest realizowany na zasadach programu Erasmus+ i dofinansowany z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, którego beneficjentem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
3. Projekt jest realizowany na podstawie umowy nr FERSVET-2022-1-PL01-KA122-VET-000072669 zawartej pomiędzy Zespołem Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach a Fundacją Rozwoju Sytemu Edukacji.
4. Projekt jest realizowany w terminie 01.10.2023 – 30.09.2024.
5. Cele projektu
- podniesienie kompetencji zawodowych, językowych, społecznych i osobistych 26 uczniów Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
- podniesienie umiejętności i kwalifikacji pracowników Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
- rozbudowa oferty edukacyjnej Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
- rozwój Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach na arenie międzynarodowej.
6. Główne działania w projekcie to organizacja 4-tygodniowych staży zagranicznych dla 26 uczniów, którzy wyjadą do Grecji wraz z 2 opiekunami z organizacji wysyłającej.
7. Planowany terminmobilności: staże zagraniczne: 08.04.2024 – 03.05.2024 (+ 2 dni podróży).
8. Regulamin rekrutacji do projektu określa w szczególności:
a. grupę docelową,
b. kryteria kwalifikacyjne i zasady rekrutacji,
c. nabory dodatkowe (uzupełniające) i procedurę odwoławczą,
d. wymagane dokumenty,
e. prawa i obowiązki uczestników,
f. zasady rezygnacji.
9. Ogólny nadzór nad realizacją projektu oraz przeprowadzenie rekrutacji należą do kompetencji organizacji wysyłającej i będą prowadzone przez koordynatora projektu.
10. Biuro projektu mieści się w siedzibie organizacji wysyłającej: ul. Opolska 26, 42-600 Tarnowskie Góry.
11. Informacje na temat projektu zamieszczane są na stronie internetowej: https://chemiktg.pl/
§ 2
Grupa docelowa
1. 26 uczniów z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach kształcących się w kierunku:
- technik analityk – uczniowie klasy III i IV,
- technik ortopeda – uczniowie klasy III i IV,
- technik weterynarii – uczniowie klasy III i IV.
2. Uczestnikom towarzyszyło będzie 2 opiekunów z Polski (osoby towarzyszące młodzieży – nauczyciele).
§ 3
Kryteria kwalifikacyjne i zasady rekrutacji
- Warunki ogólne
- Rekrutację do projektu ogłasza i jej termin ustala organizacja wysyłająca.
- Rekrutacja trwa min. 2 tygodnie.
- Rekrutację przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły,
- koordynator projektu,
- nauczyciel (np. języka angielskiego, przedmiotów zawodowych).
- Organizacja wysyłającą ogłasza rekrutację poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń umieszczonej w widocznym miejscu w budynku szkoły i na stronie internetowej szkoły. O naborze poinformują także uczniów wychowawcy klas.
- Zgłoszenia do projektu dokonuje uczeń na podstawie formularza zgłoszeniowego stanowiącego załącznik 1 do niniejszego regulaminu. Uczniowie niepełnoletni wypełniają formularz wraz z rodzicami/opiekunami prawnymi.
- Ocena zostanie dokonana przez organizację wysyłającą na podstawie niżej opisanych kryteriów i zamieszczona na karcie oceny (protokole z rekrutacji), stanowiącej załącznik 2 do niniejszego regulaminu, w terminie ogłoszonym przez organizację wysyłającą.
- Podczas rekrutacji brane są pod uwagę jedynie kryteria opisane w pkt. II, III, IV a rekrutacja jest jawna i transparentna oraz wolna od dyskryminacji. W trakcie realizacji Projektu, w tym w procesie rekrutacji organizacja wysyłająca promuje i przestrzega zasad:
- równego dostępu do informacji w realizowanym projekcie,
- równości szans przy ubieganiu się o zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, wyznanie, itp.,
- jasno i przejrzyście określone kryteria naboru.
II. Kryterium rekrutacyjne podstawowe
- Posiadanie statusu ucznia Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach, z kierunku technik analityk, technik ortopeda oraz weterynarii (uczniowie III i IV klasy) – ocena: spełnia/ nie spełnia na podstawie formularzy zgłoszeniowych.
- Osoby z oceną „spełnia” przejdą do dalszego etapu rekrutacji opisanego w pkt. III.
III. Kryteria rekrutacyjne szczegółowe:
- Ocena z przedmiotów zawodowych, ocena z języka angielskiego, zachowanie i motywacja:
- Średnia z ocen z przedmiotów zawodowych uzyskana na koniec roku szkolnego 2022/2023. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 10, wg klucza:
oceny powyżej 5,0 – 10 pkt.,
oceny od 4,6 do 5,0 – 8 pkt.,
oceny od 4,0 do 4,5 – 6 pkt.,
oceny od 3,6 do 3,9 – 4 pkt.,
oceny od 3,0 do 3,5 – 2 pkt.,
oceny do 2,9 – 0 pkt.
- Ocena z języka angielskiego uzyskana na koniec roku szkolnego 2022/2023. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 10, wg klucza:
oceny 6 – 10 pkt.,
oceny 5 – 8 pkt.,
oceny 4 – 6 pkt.,
oceny 3 – 4 pkt.,
oceny 2 – 2 pkt.
- Ocena z zachowania uzyskana na koniec roku szkolnego 2022/2023. Nadawane będą punkty w skali od 0 do 10, wg klucza jak wyżej.
- Świadectwo z wyróżnieniem – 3 pkt.
- Zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły zostanie ocenione na podstawie rekomendacji wystawionej przez wychowawcę – do uzyskania max 3 pkt.
- Udział w konkursach/olimpiadach, konkursach przedmiotów kierunkowych zostanie ocenione na podstawie rekomendacji wystawionej przez wychowawcę – do uzyskania max 3 pkt.
- Punkty uzyskane z powyżej wymienionych kryteriów szczegółowych zostaną do siebie dodane, suma będzie stanowiła o wyniku. Uczniowie z największą ilością punktów zostaną zakwalifikowani do projektu.
- Z rekrutacji zostanie sporządzona lista główna i rezerwowa. Obie listy zostaną umieszczone na tablicy ogłoszeń umieszczonej w widocznym miejscu w budynku szkoły i na stronie internetowej szkoły.
- O kolejności na liście decyduje suma uzyskanych punktów. Łącznie uczniowie mogą zdobyć 39 pkt. W przypadku uzyskania takiej samej ilości punktów o kolejności na liście decydują punkty ze średniej z ocen z przedmiotów zawodowych, następnie ocena z języka angielskiego.
- W przypadku zdarzenia losowego lub niezdyscyplinowanego zachowania się przed wyjazdem (nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach z przygotowania kulturowo-językowo-pedagogicznego) przez ucznia umieszczonego na liście głównej, zostanie on wykluczony z wyjazdu na staż, a prawo do tego wyjazdu uzyska osoba z listy rezerwowej z zachowaniem ustalonej na niej kolejności.
- W przypadku zbyt małej liczby uczestników rekrutacja zostanie powtórzona.
- Każdy kandydat ma prawo odwołać się w ciągu 3 dni od decyzji Komisji rekrutacyjnej. Komisja rekrutacyjna ma obowiązek rozpatrzenia każdego odwołania w ciągu 2 dni i w przypadku decyzji pozytywnej – zmiany wyników rekrutacji.
- Ocena uczestników zostanie zamieszczona na kartach oceny, będzie dostępna do wglądu dla każdej ze stron.
IV. Nabory dodatkowe
- W przypadku niepowodzenia rekrutacji z powodu zbyt małej ilości zgłoszeń w danej grupie, z powodu opisanego w pkt. III.3 lub wycofania się uczestnika lub innych zaistniałych okoliczności organizacja wysyłającą ma prawo na każdym etapie rekrutacji do ogłoszenia dodatkowego/ dodatkowych naborów uczestników.
- W przypadku ogłoszenia dodatkowego naboru/ naborów pierwszeństwo udziału w projekcie mają kandydaci, którzy zostali już zakwalifikowani do projektu w naborze pierwszym.
§ 4
Wymagane dokumenty w projekcie
1. Na etapie rekrutacji:
a. formularz zgłoszeniowy od ucznia.
2. Po zakwalifikowaniu do projektu:
a. Deklaracja statusu uczestnika z oświadczeniem dot. przetwarzania danych osobowych,
b. Umowa pomiędzy organizacją wysyłającą a uczestnikiem mobilności,
d. Porozumienie o programie zajęć edukacyjnych w ramach mobilności pomiędzy organizacją wysyłającą, przyjmującą a uczestnikiem.
3. Przed wyjazdem:
a. Deklaracja o stanie zdrowia od uczestników,
b. Zaświadczenie o odbyciu zajęć przygotowawczych dla uczestników od organizacji wysyłającej.
4. Po powrocie:
a. Suplement do Porozumienia o programie zajęć zawarty pomiędzy organizacją wysyłającą, przyjmującą a uczestnikiem,
b. Karta Oceny Efektów Kształcenia wydana przez organizację przyjmującą i walidowana przez organizację wysyłającą,
c. Certyfikat od organizacji przyjmującej,
d. Dokument Europass – Mobility zatwierdzony przez każdą ze stron oraz Krajowe Centrum Europass,
e. Dzienniczki praktyk od uczniów.
5. Listy obecności ze spotkań, zajęć, dni pobytu, itp.
§ 5
Prawa i obowiązki uczestników projektu
Każdy uczestnik/uczestniczka projektu zobowiązany jest do:
- Udziału w zajęciach przygotowawczych z zakresu:
- języka obcego,
- pedagogicznego,
- kulturowego.
- Uczestnictwa we wszystkich spotkaniach informacyjnych w czasie trwania projektu zarówno przed wyjazdem, w czasie pobytu na praktykach zawodowych, jak i po powrocie.
- Przygotowania i złożenia wymaganego raportu w systemie online KE, wypełniania ankiet ewaluacyjnych.
- Gromadzenia podczas pobytu w Grecji materiałów do opracowania narzędzi promocyjnych upowszechniających rezultaty projektu, uczestniczenia w spotkaniach promocyjnych upowszechniających rezultaty projektu.
- Współpracy z nauczycielami zaangażowanymi w realizację projektu w szkole oraz podczas pobytu w Grecji, przestrzegania poleceń opiekuna wyjeżdżającego z uczestnikami/ uczestniczkami.
- Odbycia praktyki zawodowej zgodnie z programem praktyk, uczestnictwa w realizacji programu kulturowego zagwarantowanego w czasie pobytu w Grecji.
- Bezwzględnego przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa podczas podróży, odbywania praktyk zawodowych, udziału w programie kulturowym, przebywania na terenie miejsca zakwaterowania i podczas spędzania czasu wolnego.
- Bezwzględnego przestrzegania zakazu spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków i innych środków odurzających w czasie trwania mobilności. W przypadku stwierdzenia naruszenia przedmiotowych zakazów uczestnik/uczestniczka zostanie bezwzględnie usunięty z udziału w projekcie i obciążony wszystkimi kosztami poniesionymi na organizację jego/jej wyjazdu.
- Posiadania ważnych dokumentów uprawniających do pobytu za granicą, tj. ważny dowód osobisty lub paszport, dokumentów upoważniających do korzystania z bezpłatnej opieki medycznej tj. Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.
§ 6
Zasady rezygnacji z uczestnictwa w projekcie
- Organizacja wysyłająca zastrzega sobie możliwość wykluczenia uczestnika/uczestniczki z projektu w przypadku naruszenia niniejszego Regulaminu, zasad współżycia społecznego lub rezygnacji z nauki w szkole.
- Uczestnik ma prawo do rezygnacji w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności finansowej w przypadku gdy:
- Rezygnacja została zgłoszona na piśmie do Dyrektora Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach w terminie do 3 dni po zakończeniu procesu rekrutacyjnego bez podania przyczyny.
- Rezygnacja w trakcie trwania zajęć przygotowawczych do mobilności jest możliwa w przypadku ważnych powodów osobistych lub zdrowotnych, działania siły wyższej, w terminie do 5 dni od zaistnienia przyczyny powodującej konieczność rezygnacji. Przyczyna rezygnacji nie może być znana przez uczestnika/uczestniczkę w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. Rezygnacja musi być złożona na piśmie, do którego należy dołączyć zaświadczenie do stosownej sytuacji (np. zwolnienie lekarskie).
W przypadku osób niepełnoletnich rezygnacja musi być podpisana przez rodzica/opiekuna prawnego.
- W przypadku rezygnacji Uczestnika z udziału w zadaniach projektowych lub skreślenia z listy, Uczestnik zobowiązany jest do zwrotu otrzymanych materiałów dydaktycznych i szkoleniowych, najpóźniej w chwili złożenia pisemnej rezygnacji.
- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie w czasie pobytu za zagranicą uczestnik/ uczestniczka zobowiązana jest do samodzielnej organizacji powrotu do kraju i na własny koszt.
- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie z przyczyn nieuzasadnionych uczestnik/ uczestniczka może zostać obciążona kosztami poniesionymi na organizację jego/jej udziału w projekcie.
§ 7
Postanowienia końcowe
- Organizacja wysyłająca zastrzega sobie prawo zmiany lub aneksowania niniejszego Regulaminu.
- Regulamin obowiązuje od dnia ogłoszenia.
- Regulamin jest dostępny na stronie internetowej https://chemiktg.pl/
Tarnowskie Góry, 02.10.2023 r.