20 września 2024 r. podsumowany został projekt „Europejska mobilność nauczycieli kluczem do sukcesu” realizowany przez Zespół Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach w okresie 01.12.2023 – 30.09.2024. Głównymi celami realizowanego projektu było podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie technologii ICT i nowych technologii w procesie nauczania i edukacji, podniesienie kompetencji językowych, społecznych i osobistych nauczycieli, podniesienie umiejętności i kwalifikacji w zakresie realizacji projektów, zaistnienie Szkoły na arenie międzynarodowej. 10 nauczycielek uczących w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach brało udział w 10-dniowym kursie pn. „Making the most of new technologies, apps and social media in the classroom – Wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz nowych technologii do procesu nauczania i edukacji”. Kurs odbył się w Bolonii we Włoszech, a jego organizacją zajęła się Erasmus Learning Academy.
Dla nauczycieli ważne było poznawanie nowych rozwiązań, które pomogą im udoskonalić swoją pracę dydaktyczną, wprowadzić innowacyjne rozwiązania do swojej pracy, a przez to zaciekawić uczniów zdobywaniem nowych umiejętności i podnoszeniem wiedzy. Nauczyciele zwiększyli swoją wiedzę z zakresu najważniejszych nowych technologii ICT i włączania ich do nauczania, edukacji, poznali aplikacje, platformy internetowe, które mogą wykorzystać w swojej pracy. Nauczycielki dowiedziały się jak tworzyć angażujące i interaktywne treści multimedialne i prezentacje, poznać zasady nauczania na odległość, tworzenia bloga edukacyjnego. Nauczycielki wskazują na potrzebę korzystania z narzędzi ICT, by edukacja stała się bardziej wciągająca, motywująca i innowacyjna. Udział w kursie i zwiększenie wiedzy z zakresu technologii ICT i możliwość wykorzystania jej w pracy pozwolił nauczycielom stać się kadrą na miarę XXI wieku.
Wyjazd do innego kraju to zwiększenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, na rozwój osobisty. Nauczyciele biorąc udział w zagranicznych mobilnościach doskonalą umiejętność przedsiębiorczości, stają się ambitni i kreatywni, uczą się współpracy w grupie i pracy zespołowej, są bardziej zmotywowani do dalszej pracy. Wyjazd był doskonałą okazją do nawiązania kontaktów międzynarodowych, rozwoju świadomości międzykulturowej, uczy otwartości i tolerancji. Daje wyższe poczucie własnej wartości, umożliwia wzrost samooceny, zwiększa motywację do dalszego doskonalenia i wiarę we własne możliwości.
Projekt był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027. Projekt był realizowany na zasadach programu Erasmus+, a dofinansowany z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, którego beneficjentem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Dofinansowanie działań wyniosło 140 264,92 PLN.
Udział w projektach był bezpłatny. Koszty utrzymania, podróż, ubezpieczenie, kieszonkowe, wycieczki kulturowe, przejazdy lokalne pokryte zostały z budżetu projektu. Projekty były finansowane ze środków EFS+ w podziale: 82,52% środki europejskie 17,48 środki krajowe.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie