20 września 2024r. w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach odbyło się podsumowanie realizacji projektów finansowanych z Funduszy Europejskich.
Projekt uczniowski pt. „Praktyki zagraniczne gwarancją europejskiego poziomu nauczania” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027. Projekt był realizowany na zasadach programu Erasmus+, a dofinansowany z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, którego beneficjentem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Projekt był realizowany w okresie 01.10.2023 – 30.09.2024. Dofinansowanie projektu wyniosło 308 987,53 zł.
Jednym z najistotniejszych celów szkoły jest stworzenie uczniom warunków do wszechstronnego rozwoju, możliwości zdobywania wiedzy, która jest dostosowana do potrzeb rynku pracy, dzięki realizacji projektu w Chemiku podnoszone są i udoskonalane możliwości rozwoju naszych uczniów.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych i umiejętności praktycznych 26 uczniów Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach poprzez realizację zagranicznych praktyk zawodowych u greckich pracodawców.
Uczniowie zrealizowali czterotygodniowe praktyki zawodowe w Grecji. Partnerem projektu była firma ECTE (European Centre in Training for Employment) z siedzibą w Rethymno na Krecie. Mobilność odbyła się w terminie: 08.04.2024 – 03.05.2024 r. Wyjazd do Grecji umożliwił uczniom podniesienie nie tylko umiejętności i kompetencji zawodowych, ale także zwiększył szansę na wzrost umiejętności posługiwania się językiem angielskim, wzrost kompetencji społecznych, organizacyjnych i interpersonalnych. To okazja do nawiązania nowych międzynarodowych kontaktów, które mogą zostać wykorzystane w przyszłości. To również możliwość podniesienia świadomości międzykulturowej, poprawy postawy tolerancji i otwartości, wzrostu umiejętności pracy zespołowej i brania odpowiedzialności za własne działania. Miesiąc spędzony w Rethymno na Krecie pozwolił uczniom poznać kulturę tego miejsca, tradycję i historię. Uczniowie mieli okazję wziąć udział w kilku wycieczkach i zwiedzić zarówno miejsca historyczne, jak i miejsca słynące z piękna natury. Uczniowie mieli również okazję poznać podstawy języka greckiego, zarówno podczas zajęć kulturowych, jak i w czasie pobytu w Rethymno.
W ciągłym rozwoju szkoły ważne jest dla nas systematyczne podnoszenie oferty edukacyjnej, co przejawia się w umożliwieniu uczniom nabywania nowych kompetencji zawodowych, społecznych i językowych. Uczniowie w zawodzie technik analityk odbyli swoje praktyki w laboratoriach w następujących miejscach: dwie uczennice w Rethymno Medical Assistance, jeden uczeń w laboratorium w Central Clinic Asklepios, dwóch uczniów w przychodni Sifakaki Kleoniki, gdzie badali próbki krwi; dwóch uczniów w przedsiębiorstwie Milk Quality Control Laboratories of Rethymno, gdzie badali próbki mleka; pięcioro uczniów w przedsiębiorstwie ASEAR Rethymno SA, gdzie badali próbki serów. Uczniowie w zawodzie technik ortopeda odbyli swoje praktyki w następujących miejscach: jeden uczeń w klinice ortopedycznej Antonis Papoutsidakis, specjalizującej się w ortopedii kolana, gdzie obserwował proces leczenia pacjentów z uszkodzonym kolanem; dwie uczennice w przychodni lekarskiej Rethymno Medical Assistance, pięć uczennic w przychodni lekarskiej Rethymno Medical Assistance, gdzie zajmowały się obsługą pacjentów anglozjęzycznych, wywiadem z nimi, przeprowadzeniem prostych badań, jak sprawdzenie ciśnienia krwi oraz sporządzeniem prostej dokumentacji medycznej. Biorąc udział w projekcie uczniowie nabyli liczne kompetencje miękkie. Rozwinęli umiejętność pracy zespołowej I indywidualnej, podwyższyli swoje kompetencje językowe, nabyli motywację do rozwoju zawodowego, rozwinęli kompetencje międzykulturowe, udoskonalili umiejętność nawiązywania kontaktów międzypersonalnych, nauczyli się przystosowywać do nowych warunków, nabyli umiejętność rozwiązywania konfliktów I trudnych sytuacji, uczyli się samodzielności i niezależności w życiu codziennym. Uczniowie otrzymali dokument Europass oraz certyfikat potwierdzający odbycie stażu. Podczas konferencji podsumowującej uczniowie podzielili się swoimi doświadczeniami z innymi uczniami naszej szkoły i nauczycielami. Wszyscy zaangażowani w projekt zdobyli doświadczenie, poszerzyli swoją wiedzę na temat projektów europejskich. Nauczyciele zintegrowali się bardziej z uczniami.
Udział w projekcie był bezpłatny. Koszty utrzymania, podróż, ubezpieczenie, kieszonkowe, wycieczki kulturowe, przejazdy lokalne pokryte zostały z budżetu projektu. Projekt był finansowane ze środków EFS+ w podziale: 82,52% środki europejskie 17,48 środki krajowe.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie